Tarih öğrenimi, bireysel, toplumsal ve evrensel boyutlarda önemli faydalar sağlar.
Tarih öğreniminin önemi ise bu bağlamda vurgulanır.
Tarih öğrenimi, milli değerleri tanıtarak milli bilinç geliştirme sürecinin önemini ortaya koyar.
Tarih eğitimi öncelikle günümüz uygarlığının nasıl oluştuğunu anlatırken, uygarlığın bütün toplumların katkılarıyla şekillendiği bilincini kazandırır.
Bu sayede bireyler, ortak değerlere sahip çıkarak din, dil ve ırk ayrımı yapmadan barış içerisinde yaşamayı öğrenir.
Bir birey olarak geçmişini öğrenen kişi, millî değerlerini ve kültürünü tanıyarak millî bilinç edinir.
Bu durum, sorumluluk ve vatandaşlık bilincinin gelişmesinde önemli bir rol oynar. Toplumlar, geçmişten aldıkları derslerle geleceği şekillendirir.
Tarih öğreniminin bireysel olarak da kişiye kazandırdıkları bulunmaktadır.
Olaylar arasında bağlantı kurarak mantıklı düşünme yeteneği kazandırır.
Birey, tutucu ve bilime aykırı bir düşünme tarzı yerine, geleceğe dönük, güncel olayları geniş bir perspektiften değerlendirebilen, toplumsal gelişmeleri anlayıp yorumlayabilen bir düşünce yapısına sahip olur.
Tarih Öğreniminin Önemi
Tarih öğrenimi, bireysel, toplumsal ve evrensel boyutlarda fayda sağlar.
Tarih öğreniminin önemi burada tekrar ön plana çıkar.
Tarih öğrenimi, milli değerleri öğretmek suretiyle milli bilinç kazanma sürecinin önemini vurgular.
Tarih Öğreniminin Faydaları
- Kişinin geçmişi ve bugünü anlamasını sağlamak,
- Kişide, tüm insan etkinliklerine karşı bir empati duygusu oluşturarak entelektüel ufkunu genişletmek,
- Kendisini bir zaman dilimi içinde ve sürekli bir akışın parçası olarak görmek,
- İnsan soyunun bir üyesi olarak geçmişe dair sorumluluklarının ve geleceğe yönelik görevlerinin bilincine varmak,
- Evrenin sürekli olarak değiştiğini fark ederek geçmiş deneyimlerden yola çıkarak gelecekteki fırsatları değerlendirmek,
- Olayları neden ve sonuçlarıyla birlikte ele almayı öğretmek; gerçek ve görünür nedenleri ayırt etmeyi (bu süreçte siyasi gelişmelerin sosyal köklerini araştırmayı) sağlamak; böylelikle sahip olduğu düşünce yapısını geliştirmeye yardımcı olmak.
- Toplum-birey ilişkilerini doğru örneklerle kavramasına yardımcı olmak; nihai amacın gerçekten özgür bireyler yaratmak olduğunu, bu amaca ancak adil ve iyi yapılandırılmış bir ortamda ulaşabileceğini anlamasını sağlamak.
- Yüksek insan değerlerini benimsemesini teşvik etmek; dünyanın herhangi bir yerinde her ne zaman bir haksızlık yapıldığında, bunu kendisine yapılmış gibi hissedip isyan etmesini; değerli işler gerçekleştirenlere karşı içten bir yakınlık hissetmesini sağlamak.
Tarih Anlayışının Geçirdiği Aşamalar
İnsan düşüncesi ve onun oluşturduğu kültür, basitten karmaşaya doğru bir gelişim izlemektedir.
Hikayeci tarih anlayışının basit yorumları, akademik tarihçilikte karmaşık ilişkilerin analizlerine dönüşmektedir.
Gelişme, doğal olarak düz bir çizgide gerçekleşmez. İlk çağdaki ilerlemeler, tek tanrılı dinler tarafından engellenir.
Yalnızca tarihçilik değil elbette ki, felsefe de Millet döneminin seviyesine sadece Rönesans ile ulaşılabilmiştir.
Tek tanrılı dinler, kendi öğretileri dışındaki düşüncelerin yaşamasına izin vermezler; bu noktada en büyük destekçileri, güçlerini her zaman halkı sömürmeye çalışan sultan ve krallar olmuştur.
Ayrıca bakınız:
Tarih Bilinci Ne Demektir?
Atatürk’ün Tarih Öğrenimine Verdiği Önem
Tarih Alanındaki Çalışmalar
Osmanlı Devleti Tarih Yazıcılığı ve Tarih Yazıcılar