Çağdaş Türk ve Dünya Tarihi

Vecihi Hürkuş Kimdir? Tarihteki Önemi Nedir?

Vecihi Hürkuş, askerî pilot, uçak imalatçısı ve uçak mühendisi olan Vecihi Hürkuş, Türk havacılık tarihinde önemli bir isimdir.

I. Dünya Savaşı ve Kurtuluş Savaşı’nda büyük yararlılıklar gösteren Astsubay Pilot Vecihi Hürkuş, Vecihi K-6 adını verdiği ilk uçağının projesini 1918’de çizdi. Cumhuriyetin ilanından sonra İzmir’de küçük bir atölyede imal ettiği Vecihi K-6 uçağı ile 1925’te başarılı bir deneme uçuşu yaptı.

Teknik denemesi yapılmamış bir aletle başkalarının hayatını tehlikeye atmaktan 15 gün ev hapsi cezası aldı. Vecihi Hürkuş, cezayı haksız bularak Hava Kuvvetlerinden istifa etti.

İstanbul’da atölye kuran Vecihi Hürkuş, 1930’da V-14 adını verdiği ikinci uçağını yaptı. Ancak uçağı imal ederken gereken bilgilendirmeleri yapmaması ve gerekli izinleri almaması Hava Yolu (seyrüsefer) Kararnamesi hükümlerine aykırı görüldü ve uçağa uçuş izni verilmedi. Millî Savunma Bakanlığına bağlı Hava İşleri Genel Müdürlüğünden Vecihi Hürkuş’a gönderilen yazı şöyleydi:

‘‘V- 14 tipi tayyarenin, her ne kadar tecrübe uçuşlarında ve takiben İstanbul’dan havalanarak Ankara’ya kadar hava yoluyla yaptığı uçuşlarda uçuş kabiliyetinin yerinde olduğu anlaşılmış ise de tayyarenin aerodinamik vasıflarını tespit edecek elimizde hiçbir vasıta bulunmadığından fennen muayenesine imkân görülmemiş ve bu suretle icap eden seyrüsefer vesikası verilmemiştir.’’

Bunun üzerine Vecihi Hürkuş, uçağını parçalayıp trenle Prag’a götürdü. Çek Hükûmetince görevlendirilen komisyon tarafından gerekli onayları alan Vecihi Hürkuş, uçarak İstanbul’a geldi. 1932’de Türkiye’nin ilk sivil uçuş okulunu (Vecihi Sivil Uçak Okulu) Kadıköy’de açtı. Okulu açtığında V-14 ve V-15 adlı iki uçağı vardı, sonraki iki yılda altı uçak daha yapmayı başardı. Uçakların sadece motoru dışarıdan alındı diğer aksamları atölyelerde yapıldı.

Vecihi Hürkuş, Tayyare Onarım ve Türk Motor Anonim Şirketinde (TOMTAŞ) şef pilot (test pilotu) olarak görev yaptı. Almanya’da Dassault firmasının üretim ve uçuş hattındaki uçakları üzerinde ihtiyaç duyulan değişiklikleri şahsen yapma ve yeni öneriler sunma uygulamaları oldu.

Örneğin TOMTAŞ’ın siparişi olan Junkers A-20 uçağında, Almanya’da Vecihi Hürkuş’un katkılarıyla yapılan değişiklikler sonucu Ju A-35 tipi üretildi. Vecihi Hürkuş, TOMTAŞ’ın sözleşmesindeki 64 adet Junkers A-20 uçağı yerine, yeni ve daha iyi performansa sahip Junkers A-35 uçaklarının alınması önerisinde bulundu fakat bu önerisi dikkate alınmadı.

İlgili Makaleler

Bir Yorum

  1. Sayın Tarih Bilimi Sayfasının İdarecileri,
    24 Mart 2024
    Konu: Kara Pilot Vecihi (HÜRKUŞ) Efendinin “Unvânı” Hakkında.
    İlgi: (https://www.tarihbilimi.net/vecihi-hurkus-kimdir-tarihteki-onemi-nedir/) isimli bağlantıda yayınlanan ve “Vecihi HÜRKUŞ kimdir? Tarihdeki önemi nedir? ” isimli 29/09/2018 târihli yanlış haber.

    İlgi bağlantıda paylaşdığınız haberde Pilot Vecihi HÜRKUŞ’un unvânının “astsubay” olduğunu beyân etmişsiniz. Bu bilgi ne yazık ki yanlışdır.
    Vecihi HÜRKUŞ Osmanlı Kara Ordusunda 1912-1918 seneleri arasında “küçük zâbit” unvânı ile görev yapmış.
    “Astsubay” olarak tesmiye edilen asker sınıfı ise 5802 Sayılı Kânun ile 1951 senesinde teşkil edilmiş.
    Bu hakikâtin neticesi olarak Vecihi HÜRKUŞ’un Osmanlı Kara Ordusunda görev yapdığı 1912-1918 seneleri arasındaki unvânı “küçük zabit”dir.
    Bu konuyu tam ve doğru olarak ilk kez işlediğimiz ve 09 Nisan 2023 târihinde yayınladığımız Asubay Tefrikası-14 isimli makâlemiz aşağıdaki bağlantıda yayındadır.
    Takipcilerinizi doğru bilgilendirmeye matuf olarak;
    Vecihi HÜRKUŞ’un unvânını belgeleri ile görmek için bu makâlemizi okumanızı tavsiye ederim.
    Saygılarımla
    Şükrü IRBIK
    Makâle bağlantısı:
    https://www.emekliassubaylar.org/k2-kategoriler/item/3452-asubay-tefrikasi-14

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu