Türkiye’deki Yerli Savaş Araçları ve Teknolojik Gelişmeler

Türkiye 2000’li yıllarda ASELSAN, ROKETSAN, TUSAŞ, OTOKAR ve TÜBİTAK gibi devlet kurumları ve özel sermayeli savunma kuruluşları ile birbirinden önemli askerî projeleri hayata geçirmiştir. Bu kurumların projeleri bir yandan Türkiye’nin başarabileceklerini ortaya koyarken diğer yandan Türkiye Cumhuriyeti’nin teknolojik dışa bağımlılığının azaltılmasını amaçlamıştır.

ALTAY Türk Tankı

Ülkemizde geliştirilmekte olan yeni nesil bir ana muharebe tankıdır. Adını Kurtuluş Savaşı sırasında İzmir’e giren ilk süvari birliklerinin komutanı Fahrettin Altay’ dan alan bu tankın geliştirilmesi çalışmalarına 30 Mart 2007’de Millî Tank Üretim Projesi çerçevesinde başlanmıştır. Altay’ın iki prototipi 15 Kasım 2012’de Türk ve dünya kamuoyuna sunulmuştur. Bu tankın atış ve komuta kontrol sistemleri ASELSAN’da, zırh üretimi ve kaplaması ROKETSAN’da ve ana silah üretimi MKE’de yapılmış, sayıları yüzü bulan diğer alt firmalar da ALTAY’ın üretimine katkı sağlamıştır.

Altay tankı

Altay tankı

Projenin sonunda tüm tasarım ve fikrî mülkiyet haklarına Türkiye Cumhuriyeti’nin sahip olacağı ALTAY, Türkiye’nin yurt dışına teknolojik bağımlılığını azaltacak olması açısından da önemli bir semboldür.

HÜRKUŞ (Tip Sertifikalı İlk Türk Uçağı)

Gece ve gündüz görev yapabilme kabiliyetine sahip HÜRKUŞ eğitim uçağı ile intibak, aletli uçuş, seyrüsefer, gece ve kol uçuşu eğitimleri yapılabilecektir. HÜRKUŞ-A 29 Ağustos 2013 tarihinde “ilk uçuşunu” başarıyla gerçekleştirmiştir. Proje kapsamında üretilen 2 numaralı prototip uçağın uçuş testleri ise 10 Eylül 2014 tarihinde başlamıştır.

Hürkuş

Hürkuş

HÜRKUŞ, Avrupa Sivil Havacılık Otoritesi’nden Tip Sertifikası alan ilk Türk uçağı olmuştur.

ANKA (Türk İnsansız Hava Aracı)

TUSAŞ mühendisleri tarafından tasarlanan ve birçok yerli alt yüklenici firmanın da görev aldığı Türk insansız hava aracı “ANKA”nın üretim ve montajı 2010’da tamamlanmıştır. ANKA, kendi kategorisinde dünyanın en iyi operatif sistemi olmayı amaçlamaktadır.

ANKA

ANKA

Gece ve gündüz, kötü hava şartları da dâhil, keşif, gözetleme, sabit/hareketli hedef tespit, teşhis, tanımlama ve takip amaçlı, gerçek zamanlı görüntü istihbaratı görevlerine yönelik geliştirilmiştir.

Türkiye’nin İlk Yüksek Çözünürlüklü Yer Gözlem Uydusu GÖKTÜRK

TSK ile kamu kurum ve kuruluşlarının görüntü ihtiyacını karşılamak amacıyla bir adet 2,5 m çözünürlüklü görüntü sağlayabilen uydu ve görüntülerin alınacağı, işleneceği ve uydunun kontrolününn yapılacağı bir adet yer istasyonu geliştirme projesidir.

Göktürk uydusu

Göktürk uydusu

Türk mühendislerince tasarlanan ve 2012 yılında gerçekleştirilen fırlatma operasyonu ile görev yörüngesine yerleştirilmiş olan GÖKTÜRK-2, ülkemizde özgün olarak geliştirilen ilk yüksek çözünürlüklü yer gözlem uydusudur. GÖKTÜRK-2’nin tasarımı, üretimi ve test süreçlerindeki tüm mühendislik faaliyetleri millî olarak gerçekleştirilmiştir. GÖKTÜRK-2 tarafından çekilen görüntüler, Ankara’da bulunan yer istasyonuna indirilmeye başlanmıştır.

TÜRKSAT Uydusu

Türk Telekom ve Alcatel ortaklığı ile Türksat 2A uydusu, 2001’de uzaya fırlatıldı. Türksat 3A haberleşme uydusu, 13 Haziran 2008’de yörüngesine yerleştirildi. Türkiye’nin ilk yerli tasarım ve üretim alçak yörünge haberleşme uydusu Türksat-3USAT, 2013’te uzaya fırlatıldı.

Türksat

Türksat

Türksat 4A, 2014’te, Türksat 4B 2015’te fırlatılarak yörüngesine yerleştirildi. Türksat 4B uydusunun kapsama alanında, Avrupa, Asya, Afrika, Orta Doğu ve Türk Cumhuriyetleri yer alır.

Silahlı İnsansız Hava Araçları (SİHA)

Aktif keşif, gözetleme ve istihbarat uçuşları yapan Bayraktar TB2, elde ettiği görüntüyü harekat merkezlerine gecikmesiz aktarabilme, mühimmat taşıyabilme, kendi mühimmatıyla hedeflere taarruz edebilme özelliklerine sahip bulunuyor. Havada kalma süresi 27 saati bulan, 27 bin 30 fit irtifa rekoruna sahip Bayraktar TB2, 100 kilogram yük taşıyabiliyor.

Bayraktar TB2

Bayraktar TB2

Bayraktar TB2, üzerindeki sensörlerle gece ve gündüz faaliyet gösterebiliyor. Envanterdeki silahlı ve keşif amaçlı Bayraktar TB2 sayısı 38’tir. Araçların 26’sı TSK’da, 6’sı Emniyet Genel Müdürlüğünde, 6’sı da Jandarma Genel Komutanlığında görev yapıyor.

ATAK T129

Taarruz ve taktik keşif amaçlı helikopter, Türk Silahlı Kuvvetlerinin ihtiyaçlarını karşılamak amacıyla yerli imkanlarla üretilmiştir. Saatte 281 km hıza ulaşabilen helikopter 537 km menzile sahiptir.

ATAK T129

ATAK T129

Asimetrik silah montajına müsait yapısıyla her türlü silahın montajına uygun yapıya sahiptir. Türk Silahlı Kuvvetleri için 100 adet üretilmesi planlanan ATAK, Azerbaycan, Pakistan gibi devletler tarafından da talep edilmiştir.

Proje Halindeki Silahlar

TUFAN

Elektromanyetik itme gücüyle sesten altı kat daha hızlı (saniyede 2000-2500 metre) top mermisi atabilen fırlatma sistemidir. Test aşamasındaki silah yakın zamanda Türk Silahlı Kuvvetleri’nin envanterine girecektir.

Tufan

Tufan

Milli Muharip Uçak (MMU)

2030’lu yıllara kadar F-16 savaş uçaklarının yerini alması planlanmaktadır. TAİ ve BAE Systems Şirketi arasında 2017’de imzalanan anlaşmayla projeye başlanmıştır.

Milli Muharip Uçak (MMU)

Milli Muharip Uçak (MMU)

ATAK 2

Tamamen millî imkanlarla ATAK helikopterinin tecrübelerinden istifade ederek daha üst düzey taarruz helikopteri olarak tasarlanmıştır.

HÜRJET

Tekâmül jet eğitim uçağı olarak T-38 uçaklarının yerine tasarlanmaktadır.

HÜRJET

HÜRJET

Small-GEO Haberleşme Uyduları

Sivil haberleşmenin yanında askerî amaçlarla da kullanılacak olan uydu TAI tarafından projelendirilmiştir.

Yüksek Faydalı Yük Kapasiteli (YFYK) İnsansız Hava Aracı

Keşif, gözetleme, arama kurtarma ve muharip alanlarda kullanılmak için tasarlanmıştır.

YFYK

YFYK

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir