Sanat Tarihi

Hitit Heykel ve Kabartma Sanatı

Hitit heykel ve kabartmaları, mimariye bağlı olarak gelişmiştir. Günümüze kadar gelen Hitit Dönemi
orthostat (ortostat) (24, 25. görsel), heykel ve rölyeflerinde; tanrı, melek, dinî törenler, savaş sahneleri ve kralın
yaşamı konu edilmiştir. Mühür ve çivi yazılarında da teknik olarak kabartma sanatının etkileri görülür. Ayrıca
altın, fildişi ve tunçtan yapılmış, küçük boyutlu tanrı heykelleri de vardır.

Mimari ile birlikte gelişen heykel ve kabartma sanatında sfenksler de önemli bir yer tutar.

Yazılıkaya Açıkhava Tapınağı ile Alacahöyük ve Boğazköy’de Hitit kabartma sanatının en karakteristik
örnekleri görülür. Yazılıkaya’nın üstü açıktır ve yüksekliği 12 metreye varan kayalıklarla çevrilidir. Kireçtaşı
kayalardan oluşan duvarlara kabartmaların işlendiği görülür. Sol tarafta tanrılar, sağ tarafta ise tanrıçalar
betimlenmiştir. Hititler’in burayı “yeni yıl şenliği evi” olarak kullanıldığı tahmin edilmektedir (28. görsel).

İvriz Kaya kabartmaları, Geç Dönem
Hitit Krallığı zamanında yapılmıştır.
Bereket ve Fırtına Tanrısı bir elinde
başak demeti, diğerinde üzüm salkımı
tutmaktadır. Karşısındaki kral, daha küçük
ve dua ederken betimlenmiştir (29.
görsel).

Bu bölgelerin dışında Gâvur Kale,
Mustafakemalpaşa gibi Anadolu’nun değişik
yerlerinde de Hitit kabartmalarına
rastlanmaktadır. 

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir